BRZUCH PO PORODZIE – ROZSTĘP MIĘŚNI PROSTYCH BRZUCHA

Wiele mówi się na temat wyglądu brzucha po porodzie. Na temat rozstępów, wiotkiej skóry, wyglądu brzucha po ciąży. Niewiele mówi się o tym co w środku – o mięśniach.

Połóż się wygodnie. ugnij nogi w kolanach, oprzyj stopy o podłogę. Jedną rękę podłóż pod głowę. Następnie lekko unieś głowę wraz z klatką piersiową. Palcami wolnej ręki przesuń wzdłuż brzucha – od mostka do spojenia łonowego. jeśli w którymś miejscu palce wchodzą jakby do wnętrza brzucha – mięśnie rozchodzą się (najczęściej na wysokości pępka) to znaczy, że nastąpiło rozejście się mięśni prostych brzucha.
Sprawdź ile palców złączonych razem możesz zmieścić w tym otworze. Duże rozejście może objawiać się poszerzeniem na 3-4 palce rozpoczynającym się wysoko w nadbrzuszu i kończące się na dole brzucha.

Jeśli wyczuwasz rozstęp na 1-2 palce, spokojnie. Prawidłowo dobrane ćwiczenia mogą ponownie zbliżyć do siebie mięśnie proste brzucha. Jeśli rozstęp jest duży, powyżej 4 cm, ćwiczenia niestety nie będą w stanie przywrócić napięcia tych mięśni.

Jakie są skutki rozejścia się mięśnia prostego brzucha:
1. Defekt estetyczny – nawet po wypiciu szklanki wody wyglądamy jak w 5 miesiącu       ciąży

  1. Przepuklina – rozejściu mięśnia prostego często towarzyszy przepuklina pępkowa. Uwięźnięcie przepukliny (zaklinowanie się w niej np. jelita wymaga natychmiastowej interwencji chirurgicznej).
  2. Brak stabilizacji ciała, za którą odpowiadają właśnie mięśnie brzucha, a co za tym idzie – bóle kręgosłupa, przeciążone i spięte mięśnie nóg.
  3. Nietrzymanie moczu.

Co robić jeśli okaże się, że Twoje mięśnie rozeszły się w czasie ciąży?

Przede wszystkim pójść do dobrego fizjoterapeuty.

Fizjoterapia może bardzo pomóc w przywróceniu właściwego napięcia mięśni brzucha, a także innych mięśni, które przejmują na siebie pracę niewydolnych mięśni prostych – mówi Aleksandra Przytulska – fizjoterapeutka, współzałożycielka gdańskiego gabinetu fizjoterapii Fizjolab, mistrzyni Polski Taekwon-do.

Często zwracają się do mnie pacjentki po porodach, które mają problemy z kręgosłupem. W wywiadzie i badaniu okazuje się, że pierwotną przyczyną ich problemów jest właśnie rozstęp mięśni prostych – mówi Ola. Bardzo istotne jest, żeby jak najszybciej zgłosić się do fizjoterapeuty, chociaż na jedną wizytę. Będzie on w stanie tak dobrać ćwiczenia, żeby pomóc pacjentce przywrócić równowagę, odciążyć kręgosłup.

Większość pracy i tak musimy wykonać same w domu, ale trzeba wiedzieć jak ćwiczyć. Każda z nas jest odrębnym przypadkiem i nie ma dobrych ćwiczeń dla każdego. Przede wszystkim nie można dopuścić do powiększania się rozstępu. Nie należy więc dźwigać ani wykonywać ćwiczeń typu „nożyce”, które powodują rozszerzanie się mięśni. Ćwiczyć należy nie obciążając kręgosłupa, najlepiej na leżąco, z ugiętymi w kolanach nogami. Właściwy zestaw ćwiczeń dobieram indywidualnie dla każdej pacjentki. Przy rozejściu się mięśni brzucha stosuję również Kinesio Taping, tzw. Plastrowanie dynamiczne, które wspomaga rehabilitację i zbliża do siebie mięsnie brzucha.

W moim przypadku rozstęp mięśni po trzeciej ciąży miał 7 cm.
To dziura w brzuchu, w której mieściła się prawie cała dłoń.
W czasie kolejnych ciąż, na skutek rozciągania się powłok, mięśnie oddalały się od siebie. Po trzecim porodzie niestety nie wróciły już do prawidłowej pozycji. Musiałam poddać się operacji zeszycia mięśni prostych od mostka do spojenia łonowego. Operacja i przebieg pooperacyjny jest tematem oddzielnego wpisu – KLIK.

Jeśli chciałybyście o cokolwiek zapytać naszego eksperta – Olę, zostawcie komentarz lub piszcie w wiadomościach. Postaram się uzyskać odpowiedź na Wasze pytania.

 Anna Jaworska – MumMe

 

Jeśli spodobał Ci się mój wpis udostępnij go proszę.

Polub moją stronę na Facebooku https://www.facebook.com/blogmumme/

Zajrzyj na mój Instagram https://www.instagram.com/mumme_pl/

7 komentarzy

  1. Czy jest jakiś godny polecenia fizjoterapeuta w Dębicy, Ropczycach, Rzeszowie (Podkarpacie)
    Muszę doprowadzić się do stanu używalności. Pozdrawiam

  2. Dziękuję za ten wpis, nie wiedziałam o tym. A obecnie jestem w pierwszej ciąży. Myślę o powrocie do formy po wszystkim.

  3. Mam pytanie czy przy rozejściu mięśni powiedzmy średnim, będąc w drugiej ciąży powinnam od początku ciąży ćwiczyć zeby pomoc tym mięśniom czy raczej dopiero po porodzie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code