BRZUCH PO PORODZIE

Wiele mówi się na temat wyglądu brzucha po porodzie. Na temat rozstępów, wiotkiej skóry, wyglądu brzucha po ciąży. Niewiele mówi się o tym co w środku – o mięśniach.

Połóż się wygodnie. ugnij nogi w kolanach, oprzyj stopy o podłogę. Jedną rękę podłóż pod głowę. Następnie lekko unieś głowę wraz z klatką piersiową. Palcami wolnej ręki przesuń wzdłuż brzucha – od mostka do spojenia łonowego. jeśli w którymś miejscu palce wchodzą jakby do wnętrza brzucha – mięśnie rozchodzą się (najczęściej na wysokości pępka) to znaczy, że nastąpiło rozejście się mięśni prostych brzucha.
Sprawdź ile palców złączonych razem możesz zmieścić w tym otworze. Duże rozejście może objawiać się poszerzeniem na 3-4 palce rozpoczynającym się wysoko w nadbrzuszu i kończące się na dole brzucha.
Jeśli wyczuwasz rozstęp na 1-2 palce, spokojnie. Prawidłowo dobrane ćwiczenia mogą ponownie zbliżyć do siebie mięśnie proste brzucha. Jeśli rozstęp jest duży, powyżej 4 cm, ćwiczenia niestety nie będą w stanie przywrócić napięcia tych mięśni.

Jakie są skutki rozejścia się mięśni prostych brzucha:

1. Defekt estetyczny – nawet po wypiciu szklanki wody wyglądamy jak w 5 miesiącu ciąży

  1. Przepuklina – rozejściu mięśni prostych często towarzyszy przepuklina pępkowa. Uwięźnięcie przepukliny (zaklinowanie się w niej np. jelita wymaga natychmiastowej interwencji chirurgicznej)
    3. Brak stabilizacji ciała, za którą odpowiadają właśnie mięśnie brzucha, a co za tym idzie – bóle kręgosłupa, przeciążone i spięte mięśnie nóg
  2. Nietrzymanie moczu

Co robić jeśli okaże się, że Twoje mięśnie rozeszły się w czasie ciąży?

Przede wszystkim pójść do dobrego fizjoterapeuty.

Fizjoterapia może bardzo pomóc w przywróceniu właściwego napięcia mięśni brzucha, a także innych mięśni, które przejmują na siebie pracę niewydolnych mięśni prostych – mówi Aleksandra Przytulska – fizjoterapeutka, współzałożycielka gdańskiego gabinetu fizjoterapii Fizjolab, mistrzyni Polski Taekwon-do.

Często zwracają się do mnie pacjentki po porodach, które mają problemy z kręgosłupem. W wywiadzie i badaniu okazuje się, że pierwotną przyczyną ich problemów jest właśnie rozstęp mięśni prostych – mówi Ola. Bardzo istotne jest, żeby jak najszybciej zgłosić się do fizjoterapeuty, chociaż na jedną wizytę. Będzie on w stanie tak dobrać ćwiczenia, żeby pomóc pacjentce przywrócić równowagę, odciążyć kręgosłup. Większość pracy i tak musimy wykonać same w domu, ale trzeba wiedzieć jak ćwiczyć. Każda z nas jest odrębnym przypadkiem i nie ma dobrych ćwiczeń dla każdego. Przede wszystkim nie można dopuścić do powiększania się rozstępu. Nie należy więc dźwigać ani wykonywać ćwiczeń typu „nożyce”, które powodują rozszerzanie się mięśni. Ćwiczyć należy nie obciążając kręgosłupa, najlepiej na leżąco, z ugiętymi w kolanach nogami). Właściwy zestaw ćwiczeń dobieram indywidualnie dla każdej pacjentki. Przy rozejściu się mięśni brzucha stosuję również Kinesio Taping, tzw. Plastrowanie dynamiczne, które wspomaga rehabilitację i zbliża do siebie mięsnie brzucha.

W moim przypadku rozstęp mięśni po trzeciej ciąży miał 7 cm.
To dziura w brzuchu, w której mieściła się prawie cała dłoń.
W czasie kolejnych ciąż na skutek rozciągania się powłok mięśnie oddalały się od siebie. Po trzecim porodzie niestety nie wróciły już do prawidłowej pozycji. Musiałam poddać się operacji zeszycia mięśni prostych od mostka do spojenia łonowego. Operacja i przebieg pooperacyjny będzie tematem oddzielnego posta.

Jeśli chciałybyście o cokolwiek zapytać naszego eksperta – Olę, zostawcie komentarz lub piszcie w wiadomościach. Postaram się uzyskać odpowiedź na Wasze pytania.

17 komentarzy

  1. Witam,dziękuję za poruszenie tego tematu,ponieważ nie wiem co mam robić. Mam na imię Donata,jestem prawie5 mcy po porodzie z komplikacjami,przyrosniete łożysko,krwotok,przetoczenie krwi,wylyzeczkowanie w dniu porodu i ponownie po 2 miesiącach miałam Histeroskopie i wylyzeczkowanie bo mnie wcześniej źle wyczyścili. Na szczęście wychodzę na prostą ale ginekolog powiedział że przez to że tak długo te resztki były w macicy i ona się długo obkurczala,więc mięśnie gdzie mam rozstep na 1 palec będzie długo się zchodzil albo wogole się nie zejdzie i konieczny będzie zabieg. Dodam że brzuch mam wystający tak jakby 3 mc ciazy,rano jest ok ale jak pochodzę,zjem coś i ponoszę troche mój Skarb największy 8 kg to wieczorem jest wydety. Moje pytanie brzmi czy sama mogę zacząć jakieś ćwiczenia typu „martwy robak” czy pójść do fizjoterapeuty? Z góry dziękuję za odwiedź i pomoc.

    1. Donata spokojnie, wszelkie dysfunkcje ocenia się dopiero rok po porodzie. Z pewnością trudny poród i komplikacje osłabiły TWoj brzuch, ale 5 miesięcy, szczególnie, ze z powikłaniami to niewiele. Jeśli rodziłaś naturalnie i ginekolog dał zielone światło raczej możesz zaczac ćwiczyc. Jesli masz mozliwosc skonsultować się z fizjoterapeutą, to na pewno wskaże adekwatne ćwiczenia. Cierpliwości. Jezeli cokolwiek Cię niepokoi zgłoś to chociażby lekarzowi rodzinnemu. Na pewno pokieruje Cię dalej jeśli uzna, ze coś się dzieje. Pozdrawiam serdecznie

  2. Witam jestem w 23 tygodniu ciąży i gdy napne miesnie brzucha tworza taka gorke ale nie ma nifdzie dziury co to może być

    1. Witaj Asiu, w ciąży mięśnie rozchodzą się, by zrobić miejsce rosnącej macicy. To fizjologia. Jeśli do roku po porodzie nie wrócą do stanu sprzed ciąży powinno się pojsc do lekarza lub fizjoterapeuty. Pozdrawiam!

      1. Mam dokładnie tak samo, też jestemw 23 t.c a górke zauważyłam jak tylko brzuch zaczął się powiększać, juz pod koniec I trymestru…ginekolog prowadzący zlał sprawę twierdząc ze to normalne, a koleżanka chirurg stwierdziła, ze bedę się kwalifikować do operacji po porodzie :/ komu wierzyć ?? czy wszystkie ciężarne mają taką górkę ??? i czy w ciąży można wykonywac jakies ćwiczenia zapobiegające pogłębianiu się problemu ???

  3. Bardzo przydatny post. Ja mam pytanie z drugiej strony – czy da się temu jakoś zapobiec lub przynajmniej zmniejszyć ryzyko wystąpienia rozstępu mięśni? Czy jest to kwestia jedynie predyspozycji fizycznych czy są inne czynniki, które mogą mieć wpływ na to zjawisko? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź, pozdrawiam

    1. Witam, dziękuję 🙂 Z pewnością aktywność fizyczna przed ciążą ma wpływ na rekonwalescencję po porodzie. U osób mniej aktywnych i z nadwagą jest dużo większe prawdopodobieństwo wystąpienia rozstępu. Paradoksalnie maja z tym problem również kobiety o bardzo wyćwiczonych mięśniach brzucha

  4. A czy są jakieś uniwersalne ćwiczenia w przypadku rozejścia tych mięśni? Jestem 6miesiecy po porodzie i dziura w moim brzuchu się odrobinę zmniejszyła, ale chciałabym jej pomóc 😃 by nie czekać do 12 miesięcy i dopiero wtedy podejmować jakieś działania. Pozdrawiam 😃

  5. Witam. Jestem 4 miesiące po porodzie przez cesarskie cięcie. W ciazy mialam bardzo dużo wód plodowych a moje dziecko przy okazji sporo wazylo i mam rozejscie mięśnia. Podczas badania wykrylam przerwę na Ok 3 palce i występuje ona głównie w górnej partii brzucha tj. Od nadbrzusza do pępka. Czy jest szansa ze tak spora przerwę z niweluje ćwiczeniami? Jakie najlepiej wykonywać?

    1. Tu zadecydować musi lekarz. Jeśli pozwoli na ćwiczenia 4 miesiące po cc to najlepiej zacząć od wzmacniania. Nawet marsz z napietym brzuchem sprawia, ze zaczynają one pracować. Z pewnością nie należy wykonywać typowych brzuszków czy nożyc, a raczej ćwiczenia typu plank. pozdrawiam!

  6. Dzień dobry,
    Ja dopiero po drugiej ciąży zorientowałam sie że mój problem to wlasnie rozejscie kresy białej. 2 ciąże w odstępie 2 lat, obie zakonczone cc. Mimo aktywnosci fizycznej brzuch sie nie cofnął i rok po porodzie wciąż wyglada jak w 5.miesiącu. Dzieki odpowiednim ćwiczeniom udało mi się zmniejszyć ‚wnęke’ z 4cm do 0,5cm. Zastanawiam sie tylko co dalej. Mam nadzieję, że niedługo rozejscie przestanie byc wyczuwalne. Czy to będzie oznaczało, ze mogę już ćwiczyć normalnie na brzuch? Czy powinna byc jakas ‚rekonwalescencja’, jakis okres o który nalezy opóźnić wykonywanie brzuszków i innych tego typu ćwiczeń? Czy gdy rozejscie sie zasklepi, to wystarczy zacząć ćwiczyć na mięsień prosty brzucha żeby brzuszek sie cofnął? Będę wdzieczna za informacje.

  7. Ewo jakie ćwiczenia wykonywalas? Z racji tego, że również Rodzilas przez cesarke myślę,że mogłabym wykonywać te same zestawy chociaż częściowo:-)

    1. Ja cwiczylam z FitMom Anna Dziedzic. Glownie pierwszy trening (są 4) na Youtube, dedykowany dla osob z rozejsciem kresy bialej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code